De bedste tips om brystkræft for kvinder i alle aldre
Sollys kan reducere din risiko for brystkræft med 83 %.

14291767_10154023019423931_3949466772291687327_n

• Vidste du, at færre end 15 % af alle kvinder, der udvikler brystkræft har et familiemedlem som er diagnosticeret med det? Dette kan opleves som en skræmmende erklæring, men tænk over det?...

• Omvendt betyder det, at 85 % af alle tilfælde af brystkræft er forårsaget af andre end arvelighed faktorer, såsom miljømæssige toksiner og stress.

• Det er den mest hyppige kræftform i Danmark og årligt får 4.677 kvinder denne diagnose. Det er hver 9 kvinde.

• Under 702 danske kvinder kan så sætte et flueben ved at de har en i familien som også har haft brystkræft.

• Over 3975 danske kvinder har i så fald andre faktorer som de skal være opmærksomme på andre ting end at kigge på sit stamtræ. De under 702 kvinder kan også være nysgerrige her.

Vi ved alle, at vores krop ændrer sig som vi bliver ældre. Hvad der kan fungerer for en 30-årig fungerer måske ikke for en 60-årig. Her er de bedste tips af forebyggelse for brystkræft du kan følge for at reducere din risiko for brystkræft:

Min motivation: Else Hejlesen Jensen. For 8,5 år siden. Jeg var ikke klar.
I dag er hun indirekte årsagen til de gode helsetips og inspiration til et sundt helbred.

Brystkræft forebyggelse tips til dig som er i 30'erne

Vidste du, at antallet af under-40-årige diagnosticeret med aggressive former for brystkræft har været støt stigende i de sidste fire årtier?

Måske har du hentet nogle dårlige vaner i dine teenagere år og i 20'erne, ligesom rygning eller at spise fastfood som er forårsaget af vores samfundsudvikling i form af industrielle tankegang. Nu er det perfekte tidspunkt til at foretage de ændringer, der vil blive til sunde livstils vaner nu og fremover. Dette omfatter at skære ned på sukker, spise flere økologiske grønne grøntsager samt proteiner og sunde fedtstoffer, og sænke dit forbrug af alkohol. Det omfatter også at drikke den rigtige mængde af frisk rent vand og komme ind i en rutine af selvpleje der omfatter teknikker der påvirker stress-reduktion såsom meditation, helingsøvelser og sunde former for motion.

Reducer toksiner omkring dig. Toksiner eksisterer rundt omkring os også selv om vi ikke kan se dem. Erstat den gamle vane til den vane at købe økologisk når det kommer til din kilde af mad og naturlige skønhedsprodukter. Lær om, hvordan du opretter et "toksin-fri" hjem; dette inkluderer at reducere din eksponering for Wi-Fi og mobiltelefon i form af elektronisk-forurening (flytilstand om natten). Få for vane at detoxe din krop regelmæssigt gennem selvstudie eller ved professionelt guidet af detoxuddannet. Det vil være at hjælpe din lever, nyre og fordøjelsessystem til at fungere på sit bedste, så du kan optimere din energi.

• Tænk i orale præventionsmidler. I en 2014 undersøgelse udført af American Association for Cancer Research opdagede de, at risikoen for brystkræft øges med 50% hos dem, der brugte p-piller.
• Jeg anbefaler worldcare.dk

• Supplement med D3-vitamin og jod. De rigtige D-vitaminer (solen) kan reducere din risiko for brystkræft med 83 % (tilskud i form af sol og naturlige økologiske D3vitaminer hos helsekosten og gerne søg på nettet via engelske søgesider som amazon.uk.com. Kvinder der er på stofskifte medicin er mere tilbøjelige til at udvikle brystkræft end dem, der ikke tager det. Lav jod niveauer er ofte roden til problemet. Find ud af om du har jod mangel i dag.

• Hvis dit serumniveau er på 25 (OH) D er over 50, er brystkræft forekomsten reduceret med 83%. Reference: Breast cancer risk ifølge serum 25-hydroxyvitamin D: Meta-analyse af dosis-respons Risk. American Association for Cancer Research årsmøde 2008

• Vidste du at vi primært danner D-vitamin fra solen - og at kvinder, som udsættes for meget sol, kun har halv så stor risiko for at udvikle brystkræft sammenlignet med dem, som får mindre sol?

•I en anden undersøgelse er foretaget blandt mere end 2200 kvinder og viser, at risikoen for at udvikle kræft er 67% mindre blandt kvinder med 40 nanogram D-vitamin per milliliter blod i forhold til kvinder med bare den halve dosering.

• Nylige undersøgelser viser, at den ideelle dosis vitamin D niveauer bør være ved eller over 80ng / ml for at drage fordel af kræft forebyggende og samlede sundhedsmæssige fordele af vitamin D. En nylig undersøgelse viste, at et D-vitamin niveau på 52ng / mL reducerer risikoen for brystkræft med 83%.

• En lang række opdagelser viser nu, at D-vitamin er altafgørende for helbredet. Både kræft, diabetes, sklerose, depression og barnløshed kan skyldes mangel på D-vitamin. Senest har forskere opdaget, at immunforsvaret slet ikke kan aktiveres uden D-vitamin. Dermed har vitaminet tre centrale funktioner: • Regulering af immunforsvaret • Regulering af cellevækst • Regulering af hormonbalancer

• Nogle læger har gentagne gange sagt i pressen, at de fraviger Fødevarestyrelsens lave anbefaling af D-vitamin og i stedet anbefaler højere doser.

Forebyggelse af brystkræft tips til 40'erne og 50'erne

Årene mellem 40 og 59 gennemgår de fleste kvinder store ændringer i deres fysiske krop samt mentalt og følelsesmæssigt.

Disse ændringer kan opleves som ubelejligt, frustrerende, og nogle gange ligefrem skræmmende. Men denne periode af en kvindes liv repræsenterer også den største mulighed for personlig vækst og myndiggørelse siden ungdomsårene.

Viden er virkelig nøglen til at omfavne denne forandring af liv, som dem i 40'erne og 50'erne har mulighed for at repræsentere. Det omfatter at vide specifikt om, hvad der sker med dit unikke system i krop.

• Tjek dine hormon niveauer. Fibromer, menstruationsbeskyttelse uoverensstemmelser, humørsvingninger, søvnløshed og skjoldbruskkirtlens ubalancer er alle nutidens associationer til den periode af en kvindes liv mellem forstadier til-overgangsalderen og overgangsalderen. Disse udfordringer betyder ikke, at din krop pludselig er fyldt med fejl (som konventionel medicin ville have at du tro).

• Worldcare.dk har fine erstatninger til menstruationsbeskyttelse eller til at opleve den på en helt anden måde. Jeg finder det i hvert fald interessant.

• For de fleste af de personer som står over for østrogen-dominerende brystkræft er kilden til ekstra østrogener (østrogen dominans) i form af aggressive xenoestrogener skabt af den giftige luft, vi indånder, via den elektronisk-forurening vi er udsat for, den giftige mad fyldt med sukker, kemikalier, smagsstoffer vi spiser, og de usunde livsstilsvaner, vi deltager i. (det kan være for de fleste svær at gennemskue).

• Det kan dog betyde, at på grund af ophobning af xenoestrogener eller andre faktorer som binyretræthed, kan din krop have brug for lidt hjælp til naturligt at komme tilbage i hormonbalance. Der er en yndefuldt måde ved overgangen til den næste fase af livet. Opsøg specifikke tests, såsom dem, der tjekker din bio-tilgængelige hormoner samt dine jod og vitamin D niveauer. Det er et godt sted at starte.

• Du har måske prøvet at få ordineret en hormonbehandling hos lægen, eller du har prøvet naturlig hormonterapi, uden nogen virkning. Og grunden til, at det ikke virker, er netop, at du har for mange fremmed-østrogener i kroppen.

• Hos lægen vil du typisk få recept på østradiol, men stoffet kan ikke komme ind i cellerne, da de modtagere, der sidder på cellerne, allerede er optaget af fremmed-østrogenerne.

• Og hvis du har prøvet naturligt progesteron uden virkning – eller med en forværret virkning på dine symptomer, så er det også de østrogenlignende stoffer, der laver ballade. Progesteron forstærker nemlig virkningen af de østrogener, du har i kroppen, og på den måde bliver de fremmede hormoner endnu kraftigere – og din hormonelle ubalance bliver blot større.

• Ved at udrense stofferne og sørge for at minimere at nye kommer ind, kan du få en sundere hormonbalance og et meget bedre helbred. De fleste af stofferne kan du komme af med i løbet af nogle dage eller uger. Det gælder for eksempel for ftalater, Bisphenol A og parabener.

• Samtidig skal du sørge for, at så få som muligt nye skadelige stoffer kommer ind i kroppen. Det er umuligt helt at undgå stofferne, da de er overalt i den moderne verden, som vi lever i. Men der er heldigvis meget som du alligevel selv kan gøre for at minimere mængden af nye stoffer, der kommer ind i din krop.

• Hvis du gerne vil have en sund hormonbalance og minimere skader af de østrogenlignende stoffer, så er det helt klart muligt. Det kræver dog, at du begynder at tænke over, hvilke produkter og stoffer som du indtager, kommer på kroppen eller har i dine omgivelser. Erstat mange af dine kemiske plejeprodukter til økologiske som ofte købes i helsekosten.

• (hormonterapeut, biopat, vegatester, bioidentical hormonbehandling mm.)

• Du kan også tjekke for dine tal af fluorid og bromid. Disse kan blokere optagelsen af iod, et vigtigt hormon for både skjoldbruskkirtlen og brystkirtlerne.

• Afhængigt af resultaterne af din test, kan du sætte bevægelse i en kost og supplere med en plan, der virker for dig. Og hvis du overvejer hormonbehandling så vælg bio-identiske hormonbehandling. I modsætning til de syntetiske midler, vil denne form ikke øge din risiko for brystkræft.

• Altså - overvej Bio-identiske hormonbehandling. Traditionelle medicinske læger fortsætter med at ordinere syntetisk hormon udskiftning som er narkotika (Tamoxifen solgt blandt andre som Nolvadex og Soltamox), trods sin klare forbindelse til brystkræft. Det er interessant når sandheden kom ud om dette og andre bivirkninger i begyndelsen af år 2000'erne, er brugen af kunstigt hormon terapi faldet betydeligt.

• Forekomsten af østrogen-stigning i form af brystcancer i USA faldt med 15 %. Naturligt bio-identiske hormonbehandling øger ikke din risiko for brystkræft og kan endda have en beskyttende effekt.

• Flere undersøgelser viser, at tage Tamoxifen øger en kvindes risiko for livmoderkræft

• Ifølge schweiziske undersøgelser, kan Tamoxifen faktisk være brændstof til tumorvækst og kan føre til tilbagefald af brystkræft i nogle tilfælde.

• Ifølge en 2015 schweizisk undersøgelse blev brugen af Tamoxifen forbundet med en stigning 82% i blodprop-relaterede sager og en stigning i den generelle slagtilfælde med 29%.

• Reducere stress. Måske var der fuldt blus på da du var i 20'erne og 30'erne, men hvis du nu virkelig ønsker at holde op med en stressende tankegang, nu hvor du er i 40'erne og 50'erne er dette vigtigt at være opmærksom på dette. Kronisk stress sænker immunfunktion og fører til depression samt en lang række andre sygdomme, herunder brystcancer. Nu hvor du måske har ramt forstadiet til klimakteriet og eller er i overgangsalder er det tid til, hvad livet kalder for ekstrem egenomsorg. Dette betyder at for alvor om at omfavne konkrete tiltag såsom meditation og yoga. Denne praksis vil hjælpe med at trække dit system ud af kamp-eller-flugt tilstand og ind i en mere fredelig tilstand i sindet.

Forebyggelse af brystkræft tips til 60erne & derudover

Størstedelen af brystkræft hos kvinder er over 65 år. Det er ikke en behagelig statistik, men det behøver ikke at gælde for dig, hvis du overholder følgende:

• Hold dig aktiv! Pensionering behøver ikke at betyde at være en sofa kartoffel. Hvis du ønsker at forebygge brystkræft i dine gyldne år, bevægelse er et must. Vi ved alle, at fedme øger risikoen for følgesygdomme i alle slags. Men vidste du, at en simpel times rask gå-gang hver uge kan reducere risikoen for brystkræft med op til 20% for hos kvinder efter overgangsalderen?

• Genovervej kalciumtilskud. Hvis du er bekymret med tilstanden kaldet knogleskørhed har du måske fulgt de traditionelle anbefalinger, der foreslår at du tager en knogle-opbygning stof som Fosamax Uge tablet. Desværre har disse stoffer nogle meget alvorlige bivirkninger. Over-tilskud af kalcium medicin uden den rette indtag af D-vitamin og K kan føre til hjerteanfald og forkalket arteriel plak. Desuden kan det forøge knogletæthed og resultere i en 2 gange stigning i risikoen for brystkræft, ifølge nyere undersøgelser.

• Ifølge Center for Kontrol med Sygdomme har 85 % af alle sygdomme en følelsesmæssig element forbindelse til dem. Hvis du er over 60 år, tager du dig tid til at reflektere over dit liv og din livskvalitet. Ræk ud til andre med samme interesser; du behøver ikke at gå enegang. Er der oplevelser du har ønsket at have eller færdigheder du har ønsket at lære, men mener at din tid er gået? Tilmeld dig til undervisningstimer inden for personlig udvikling samt detox og bare gør det!

• Det kan dokumenteres at brystkræft i duktal, mælkekanalerne styres af storhjernebarken og handler om en løst adskillelse/separation/forladthed. Det er en helt almindelig biologisk proces som bliver fejlfortolket.

• Det kan dokumenteres at brystkræft i lubulær, brystkirtlerne styres af lillehjernen og handler om en aktiv konflikt omkring uvenskab, bekymring og uro. Det er en helt almindelig proces som går over når konflikten er løst.

• Hvis du har at gøre med en sundhedsudfordring nu, så vær åben for at lære om de følelser omkring dig og som kan bidrage til lethed. Emotional Freedom Technique (EFT), meditation, metasundhed, tai chi, og blid yoga kan alle være gode muligheder for at udforske for sundhed og indre balance samt forbindelse med ligesindede jævnaldrende.

• I det seneste årti, har banebrydende forskning om epigenetik og nutrition lært os, at der er en masse vi kan gøre for at sætte vores helbreds skæbne i vores egne hænder. Uanset hvor du er på vej i livet, der er særlige handlinger du kan gøre nu for at forhindre brystkræft og leve et afbalanceret, levende og helsefyldt liv. Uanset din alder ... nu er det tid til at få til at ske!

De bedste hilsner Martin Hejlesen
Human Self Development & Progress.
www.martinhejlesen.dk

Ømme bryster? arrow-right
Next post

arrow-left Kvinder der vælger at gå uden bh, har den samme lave forekomst af brystkræft som mænd
Previous post